Boekmarketing: tips van een auteur

Het is deze maand precies een jaar geleden dat Verdwaald In Tirol van Astrid Habraken uitkwam. Wat leer je in zo’n jaar over boekmarketing? In dit kennisblog deelt Astrid haar ervaring met de boekmarketing van haar eerste boek.

Astrid Habraken Verdwaald in Tirol boekmarketing

Boekmarketing is een zaak van lange adem

Als je pas met je boekmarketing begint wanneer je boek al bijna gedrukt is, of zelfs wanneer je eerste versie klaarligt voor een redacteur, dan ben je eigenlijk te laat. Boekmarketing is namelijk een zaak van lange adem. De eerste social media expert die ik hierover sprak, Joor, vergeleek het met naar een feestje gaan waar je maar een iemand kent en waar je alleen heen gaat. Kom je dan binnen en begin je meteen te roepen ‘Hé, hoi, hier ben ik en ik wil je iets verkopen!’, of ga je eerst in gesprek en leer je mensen kennen, voordat je hen vertelt wie je bent en o ja, dat je ze graag een boek wil verkopen? Dat laatste komt een stuk vriendelijker over én het zorgt over het algemeen voor meer verkoop van je boek. Alleen kost het dus tijd. Veel tijd. Want: je staat niet op een feest, je moet via een indirect kanaal, zoals social media of berichten in magazines of blogs, je lezers bereiken. En liefst meer dan een keer, want dan is de kans groter dat je naam of de titel van je boek ook blijft hangen.

Boekmarketing vraagt om een doordacht plan

Helemaal aan het begin van mijn schrijftraject, zo rond januari 2016, realiseerde ik me al dat het belangrijk was om mijn schrijfambities te delen met familie, vrienden en toekomstige lezers. Zonder zichtbaarheid geen toekomstige lezers. Vanaf dat moment blogde ik regelmatig over mijn schrijfproces. Achteraf was dat alleen niet genoeg.

Ik bereikte wel mijn familie en vrienden, maar nog geen lezers van buiten mijn eigen vrienden- en kennissenkring. Ik wist dus wel dat je op tijd moet beginnen met de marketing van je boek, alleen wist ik nog niet precies hoe dat aan te pakken en er zat geen structuur in mijn berichtgeving. Soms schreef ik een keer per week een update, soms maanden niet en dan weer een paar berichten per maand. Ik deelde alles alleen op mijn eigen blog; niet via bloggersnetwerken, op sites voor Nederlandse auteurs, via Instagram, Pinterest of een Facebook-pagina.

Nu zeg ik niet dat je al die kanalen moet inzetten, maar tenzij je een heel goed gelezen blog hebt ga je met alleen blogs schrijven weinig nieuwe mensen bereiken. Zoek dus uit waar je toekomstige lezers te vinden zijn en bedenk een plan met daarin onderwerpen die je kunt delen en hoe vaak je dat wil gaan doen. Werk dit uit in een marketingplan.

Er bestaat niet één juiste manier van boekmarketing

Natuurlijk zijn er marketinguitingen die je voor ieder boek kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een persbericht wanneer je boek uit is. Aan een signeersessie organiseren bij een of meerdere boekwinkels en / of bibliotheken. Of aan het zoeken van recensenten en organisaties waar je een actie rondom je boek mee kunt opzetten. Maar dit vraagt ook allemaal om maatwerk. Heeft jouw boek bijvoorbeeld een link met een actueel onderwerp, dan kun je meerdere keren een persbericht sturen. Zoek dan wel iedere keer een nieuwe invalshoek.

Op welke sites en in welke magazines het voor jou interessant is om met een recensie te staan, hangt ook van jouw boek af. Een review in een grote krant klinkt natuurlijk prachtig, maar lees alvast eens de reviews die in die krant verschijnen van boeken uit jouw genre. Zijn die positief of negatief?

Voor mijn boek was een van de berichten met de meeste reacties de vermelding op de site Tirol – hart van de Alpen. Dit leverde niet alleen leuke berichten op, maar ook veel verkoop. En dat is toch waar je een actie voor opzet. Niet alleen voor de reacties ‘ja, ik wil een gratis boek winnen.’ Begin dus ruim op tijd met het zoeken naar plekken waar je graag wil dat jouw boek aandacht krijgt. En denk daarbij ook buiten de lijntjes – hoe creatiever de invalshoek, hoe interessanter het kan zijn.

Kijk hoe andere auteurs hun boekmarketing aanpakken

Daarmee bedoel ik niet meteen de marketing van de grote auteurs. Karin Slaughter komt misschien weg met het posten van alleen maar leuke kattenplaatjes op Instagram, maar dat kan alleen maar omdat iedereen haar naam al kent. Ga op zoek naar andere auteurs in jouw genre, kijk waar zij over posten, wat ze voor acties organiseren, waar ze spreken. Kopieer dat niet, maar laat het je inspireren en verwerk die inspiratie in je marketingplan. Op die manier past het ook bij jou. Want: iedereen kan zeggen dat je linksaf moet gaan, als jij het gevoel hebt dat je echt naar rechts moet gaan: doe dat dan. Boekmarketing werkt alleen als jij je er zelf ook prettig bij voelt. Anders kun je jouw boodschap niet overtuigend en meestal dus ook niet enthousiast overbrengen.

Kom je er niet uit? Vraag om hulp!

Boekmarketing is niet eenvoudig – er komen heel veel boeken uit en je moet maar net opvallen. Laat dat je echter niet tegenhouden! Kom je er niet alleen uit? Vraag dan om hulp. Bijvoorbeeld door een boekmarketeer mee te laten denken. Of door een marketingcursus te volgen. Ook zijn er communicatie-experts die je in kunt huren om een bijvoorbeeld een persbericht voor je te schrijven. Of om je social media kanalen mee op te zetten. Besef dat je niet alles zelf weet, en dat hoeft ook niet! Zoek uit waar je eigen krachten liggen en schakel hulp in bij de rest.

Over de auteur

Schrijven zit in mijn DNA, net als lezen. Ik ben de oprichter van Queesten Boekproducties, schrijf zelf veel blogs en ben bezig aan mijn tweede roman. Daarnaast werk ik als onderwijskundige bij een ROC.