3 microcopy tips (om je boek beter te verkopen)

Copywriting is verkopen met geschreven tekst. Dit vraagt om andere technieken dan bij het schrijven van een boek. Voor je dit vak onder de knie hebt, ben je al snel een paar boeken, cursussen of jaren verder. Daarom geven we je drie microcopy tips die je meteen kan toepassen. 

microcopy boek verkopen

Wat is microcopy?

Met microcopy bedoelen we korte teksten, soms ook gewoon woorden, die de bezoekers van je website een goed gevoel geven. Je zet ze hiermee aan om een actie te ondernemen. Dit kan van alles zijn: een formulier invullen, een artikel delen of zelfs je product kopen.

Op de meeste websites zijn deze acties beschreven met standaard copy, zoals:

  • Verzend
  • Deel dit artikel
  • Lees meer
  • Koop nu

Standaard omschrijvingen hebben een groot voordeel. Voor bezoekers is het duidelijk wat de volgende stap inhoudt. Helaas is duidelijk vaak ook een synoniem voor saai en emotieloos. 

Je koopt een boek, wacht tot het binnenkomt met de post en je kunt beginnen lezen. Dat is duidelijk.

Wat als je jouw lezer vanaf het eerste contact warmer kan maken en een van de volgende ervaringen kunt opwekken:

Ik ben echt nieuwsgierig naar het vervolg.

Ik wil dit hebben en liefst als eerste. 

Ik wil geen enkele stap van deze auteur missen. 

Als dit lukt, is de kans groot dat ze ongeduldig zullen uitkijken naar jouw boek. Je boekmarketing wordt hierdoor een stukje eenvoudiger.

Hoe je dit vrij eenvoudig kunt bereiken? Je raadt het al: met microcopy. 

Tijd om de theorie in de praktijk om te zetten. Met drie voorbeelden waar je meteen mee aan de slag kunt.

Microcopy voorbeeld 1: schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

De boodschap is duidelijk. 

Je vult je e-mail in en krijgt in ruil hiervoor elektronische nieuwsbrieven. Mensen die jou al kennen, denken niet na. Natuurlijk willen ze op de hoogte blijven van je nieuwtjes.

Maar hoe zit het met lezers die nog nooit van jou gehoord hebben? 

Het probleem met de term nieuwsbrief is dat mensen er vaak een negatieve ervaring mee hebben:

  • Spam
  • Oninteressant
  • Gericht op verkoop
  • Saai

Wat doe jij in zo’n situatie? Je schrijft je uit van de nieuwsbrief. 

Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw nieuwsbrief een uitzondering is. Wat nog beter is: zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief boeiend, spannend en leerzaam is. ‘Verkoop’ het ook zo in je copywriting.  

Een aantal voorbeelden van hoe je onbekenden warm kunt maken voor je nieuwsbrief. Pas ze vooral aan jouw stijl en doelpubliek aan. 

Ik ga er vanuit dat je een onderdeel op je website hebt waar mensen zich kunnen inschrijven. Dat kan een zijbalk, pop-up of in de tekst zelf staan. 

Meestal bestaat dit uit drie onderdelen: een titel, korte uitleg, een invulveld en knop. 

De titel

In plaats van ‘Schrijf je in op mijn nieuwsbrief’, kun je een verleidende tekst gebruiken:

Lees mee achter de schermen

Of wat denk je van

Mijn avonturen in je mailbox ontvangen?

Dit soort korte teksten kun je ook op jouw sociale media profielen gebruiken. 

De bedoeling is dat je de aandacht trekt. Heb je de aandacht? Dan pas geef je meer uitleg.

Twee zinnetjes

Geef je toekomstige abonnees een duidelijke omschrijving van wat ze kunnen verwachten. Een zinnetje (of twee) volstaat. 

Elke zondag krijg je een e-mail met achtergrondverhalen die ik nergens anders deel

Voldoe aan de verwachtingen die je schept. 

  • Het heeft geen zin om een wekelijkse nieuwsbrief te beloven als je geen tijd hebt om deze op te stellen. 
  • Het heeft ook geen zin om exclusiviteit te beloven als je de inhoud ook op andere kanalen deelt. 

Een ander voorbeeld kan zijn: 

250 fans lezen elke maand mijn tips. Wil jij ook als eerste op de hoogte blijven?

In deze tekst gebruik je subtiel twee robuuste copywriting technieken.

  1. Je gebruikt social proof. 250 nieuwsbrief lezers geeft mensen snel en subtiel een idee dat jouw nieuwsbrief de moeite waard is.
  2. “Als eerste op de hoogte blijven” speelt in op een andere psychologische drijfveer. Mensen maken graag deel uit van een “inner circle”, een groep die meer weet dan anderen. 

De knop

De microcopy tekst voor je inschrijving knop is het moeilijkste: 

  • Deze moet kort zijn. 
  • Het moet duidelijk zijn en liefst ook verleidelijk klinken.
  • Het moet aansluiten bij jouw intro tekst. 

Een copywriting formule die je hierbij kan helpen is de volgende:

[IK WIL] … 

De plaats op de puntjes is dan de tekst voor je knop. 

Bijvoorbeeld:

[IK WIL] Op de hoogte blijven  (vrij standaard, maar beter dan Inschrijven)

Een andere formule voor je nieuwsbrief knop zet je lezers aan tot actie. Je geeft hen als het ware een bevel, maar dan zachtjes uitgedrukt. 

[DOE DIT]

SCHRIJF JE IN! zal een omgekeerd effect hebben. Een beter voorbeeld voor een knop is 

Lees mijn exclusieve verhalen

Je kunt deze tekst ook mooi laten aansluiten op jouw genre van boeken. 

Schrijf je bijvoorbeeld humoristische verhalen, dan kan je gerust een tekst voor de knop gebruiken als: 

Lach je krom!

Als laatste formule voor je nieuwsbrief knop kan je jezelf een bevel laten geven. Je verplaatst je met andere woorden in de lezer die op de knop drukt en jou een opdracht geeft. 

Stuur me verhalen  

Laat me schrikken (horror genre) 

Met creatieve microcopy kun je jouw e-mail lijst laten groeien en heb je een publiek dat jouw boek al in de voorverkoop wil bestellen. 

Microcopy voorbeeld 2: Bestel nu

Zodra je boek klaar is, wil je exemplaren verkopen in de voorverkoop. Nog voor jouw boek overal verkrijgbaar is.

Je kunt bijvoorbeeld jouw nieuwsbrieflezers al dan niet een korting geven als beloning omdat ze jou volgen. Denk aan gratis verzending of een exclusieve korting. Dit kan je verkoop een aardige voorsprong geven. Als je jouw boeken zelf uitgeeft, heb je meteen een goed beeld van hoeveel exemplaren je kunt laten drukken. 

Korting geven 

Wil je een korting geven? Een goede gelegenheid om de copywriting voor de inschrijving op je nieuwsbrief aan te passen! Webshops gebruiken deze techniek heel vaak. 

Geniet van 10% korting op mijn volgende boek  (in ruil voor je e-mailadres)

Vul je gegevens in en ontvang exclusieve achtergrondverhalen + 10% korting in voorverkoop

Maar ook als je geen korting geeft bij voorbestellingen, kun je de reden om in te schrijven op je ‘nieuwsbrief’ aanpassen. 

Als eerste weten wanneer mijn boek uitkomt?

Ook de tekst voor je bestel knop kun je veranderen. In plaats van bestel kun je bijvoorbeeld de volgende teksten op je knop zetten:

Bestel nu met 10% korting  

Reserveer jouw exemplaar 

Ontvang de eerste druk

Dat klinkt al minder saai, of niet? 

Emoties opwekken 

Met weinig woorden kun je sterke emoties opwekken. 

  • Korting is een mooi geschenk.
  • Een eerste druk is exclusief.
  • Reserveren is niet betalen. Mensen kunnen later beslissen of ze kopen of niet. 

De mogelijkheden zijn ook hier onbeperkt en hangen grotendeels af van jouw marketingplan. 

  • Korting of geen korting in de voorverkoop? 
  • 100 exemplaren of onbeperkt?
  • Zelfverkoop en/of via een platform? 

Gebruik je schrijftalent en creativiteit om je lezers een goed gevoel te geven. 

Dat laatste hoef je niet te beperken tot inschrijven op je nieuwsbrief, of bestellen. 

Let wel op: vanwege de vaste boekenprijs mag je in Nederland niet zo maar korting geven op een boek.

Microcopy voorbeeld 3: fouten en meldingen

Microcopy kun je niet alleen gebruiken om te verkopen. Ook fout- en succesmeldingen dragen bij aan de ervaring van bezoekers van je website. 

Ik geef je twee praktische voorbeelden waar je dit kunt toepassen. 

Error 404 (pagina niet gevonden) 

Deze standaardtekst kun je bijvoorbeeld als volgt aanpassen: 

Wat vervelend hè. Een pagina die niet (langer) bestaat. 

Gelukkig is dit met mijn laatste boek niet het geval.

En dan leg je een link naar waar mensen je boek kunnen bestellen. 

Succes meldingen

Bezoekers moeten weten dat een bepaalde actie gelukt is: 

  • Is de bestelling geplaatst?
  • Het formulier verzonden?

Websites gebruiken hiervoor vaak standaardmeldingen. En dat is een goede kans voor jou om uit de boot te springen. 

Jouw succes notificaties hoeven niet creatief of literair te zijn. Kleine aanpassingen maken al een groot verschil.

  • Inschrijving gelukt > Dankjewel! Wat fijn dat je mijn verhalen wil lezen.
  • Bestelling geplaatst > Spannend! Nog even geduld en je kan je leesavontuur beginnen.
  • Bericht verzonden > Ik ben razend benieuwd naar je bericht en beantwoord je zo snel mogelijk.

Samengevat: gebruik microcopy om je boek beter te verkopen

De voorbeelden van microcopy geven je hopelijk inspiratie om zelf aan de slag te gaan. 

Het is belangrijk om hierbij het doel van microcopy te begrijpen: jouw (toekomstige) lezers een prettig gevoel geven. 

Je kunt dit toepassen bij: 

  • Inschrijvingen op je nieuwsbrief
  • Bestellingen van je boek
  • Fout- en succesmeldingen 

Maar je kunt deze tips natuurlijk ook toepassen bij je berichten op social media, in je nieuwsbrieven of advertenties. 

Of jouw verkoop zal stijgen door enkele zinnetjes of woorden te veranderen is niet te voorspellen. Maar als schrijver weet je maar al te goed hoe belangrijk woorden zijn. Gebruik jouw kracht in jouw voordeel.

Over de auteur

Als fervente aanhanger van levenslang leren voelt de digitale wereld aan als mijn natuurlijke habitat. Mijn voorkeur gaat uit naar de combinatie Wordpress + copywrtiting + zoekmachine optimalisatie.