Zo test je wat de beste titel voor je boek is

De titel van je boek is een van de belangrijkste onderdelen. Hij moet de lezer nieuwsgierig maken en lekker in het geheugen blijven hangen, zodat mensen makkelijk jouw boek kunnen aanraden aan anderen. Hoe kun je testen wat de beste titel voor jouw boek is?

 

De titel van je boek moet eruit springen

Misschien ben je tijdens het schrijven gehecht geraakt aan je werktitel, misschien heb je pas net een flinke lijst aan potentiële boektitels verzonnen.

Maar hoe weet je of je écht de beste titel voor je boek hebt gekozen? Eentje die niet alleen bij het verhaal past, maar ook commercieel gezien goed werkt?

Als je bij een traditionele uitgeverij terechtkomt, heb je geluk: de uitgever denkt dan met je mee en in overleg maken jullie de keuze. Natuurlijk heb je wel een sterke titel nodig om bij een uitgeverij binnen te komen…

Als je je boek in eigen beheer gaat uitgeven, moet je sowieso zelf de knoop doorhakken.

Maar geen stress! Met deze drie tips kun je jouw ideeën testen!

Stap 1: Check je boekenkast

Kijk in je boekenkast en eventueel ook in je bibliotheek en boekhandel. Past de titel die je hebt bedacht bij het soort boek dat je hebt geschreven? Plus: heeft je titel iets origineels?

Stel, je hebt een thriller geschreven met de werktitel Moord. Oké, het past bij het genre, want er komen genoeg moorden voor in thrillers. Maar het is niet origineel, het zal niemand echt nieuwsgierig maken. Puzzel dan nog even verder. Wat kun je er aan toevoegen om je titel meer te laten opvallen?

Stap 2: Check of de titel al bestaat

Wanneer je denkt dat je een passende, originele titel hebt gevonden, vul hem dan in op bol.com en Google. Voor de zekerheid kun je ook nog zoeken op Amazon, Goodreads en/of Hebban. Zo weet je zeker dat er niet al een boek op de markt is met precies dezelfde titel.

Mijn eerste boek heet Schrijverig, maar een van de eerdere titel-ideeën was Durf te schrijven. Totdat ik het persbericht las dat Carry Slee een schrijfboek ging uitbrengen met die titel… Zelfs al was het me gelukt om mijn boek een maandje eerder op de markt te brengen dan het hare, had dat natuurlijk geen zin.

Je wilt dat wanneer mensen jouw titel opzoeken, ook echt alleen maar jouw boek vinden en niet per ongeluk iets anders kopen!

Onderzoek doen naar je titel

Stap 3: Laat je toekomstige lezers kiezen

Jij kent je boek zo goed dat je het citeert in je slaap. Maar iemand die je boek nog niet heeft gelezen, krijgt misschien heel andere verwachtingen van je titel.

Zoals ik in het begin al zei, de titel moet verleidelijk zijn voor iemand die jouw boek nog niet kent. Dus wanneer je denkt dat je een goede titel hebt gevonden, schotel hem dan eens voor aan mensen binnen je doelgroep. Dan laten ze je zelf weten waar ze nieuwsgierig en enthousiast van worden.

Plaats een bericht op bijvoorbeeld Instagram, Facebook of Linkedin waarin je mensen vraagt te kiezen uit twee tot vier opties. Geef ze een paar dagen tijd om te stemmen en voilà, je bent weer een stapje dichterbij de perfecte boektitel.

Schrijf je een serie en wil je die een aparte titel geven? Of wil je een ondertitel gebruiken? Dan kun je daar aparte stemrondes voor houden.

Voor Schrijverig heb ik mensen via Facebook laten stemmen voor de titel, de ondertitel en tenslotte de cover. En ik ben nog altijd verliefd op het eindresultaat!

Kelly Meulenberg is schrijfcoach voor fictieschrijvers. Wil je haar mening? In een APK voor je boek gaat Kelly samen met jou sparren over je titel, personages, verhaallijn, publiek en stijl. Iedere maand heeft Kelly een paar gratis plekken voor een APK, dus neem snel contact met haar op.
Wil je meer schrijftips? Lees dan ook het blog van Martha over Show, don’t tell of het blog van Astrid over autobiografisch schrijven.

Over de auteur

Portretfoto schrijfcoach Kelly Meulenberg
Kelly Meulenberg

Kelly Meulenberg is schrijfcoach voor fictieschrijvers. Ze helpt beginnende en ervaren schrijvers van romans, thrillers en fantasy om een steengoed boek te schrijven. Ze is je stok achter de deur, helpt je in te zien wat je sterke punten zijn en is een echte nerd op het gebied van verhaalstructuur. Zo kun jij vol vertrouwen je boek naar een eindredacteur of uitgeverij sturen. Daarnaast schrijft ze zelf verhalen, blogs en meer. Haar boek Schrijverig staat vol tips en oefeningen om schrijftwijfels om te denken en nieuwe inspiratie op te doen.