Uitgevers benaderen

Je manuscript is af. Tijd voor de volgende fase: uitgevers benaderen! Als je tenminste je boek niet zelf wil uitgeven. Maar hoe doe je dat? In dit blog vind je een aantal handvatten en adviezen.

Uitgevers benaderen, hoe doe je dat?

Hoe benader je een uitgever?

Een uitgever benaderen is eigenlijk vrij eenvoudig: kijk op de site van de uitgever, lees de voorwaarden die gesteld worden en stuur je manuscript ook op die manier in. Denk niet ‘ach die motivatiebrief, die sla ik over’, of ‘ze vragen wel een geprinte versie, maar ik mag het vast ook mailen.’ Volg alle eisen en voorwaarden helemaal op.

Is het echt zo simpel? Ja. Alleen… als je het zo aanpakt, is de kans groot dat jouw manuscript de slush pile niet door gaat komen. En dat je boek dus niet uitgegeven gaat worden. Maar: het is wel de basis.

Hoe overleef je de slush pile?

De slush pile dus: de stapel manuscripten die een uitgever ongevraagd ontvangt. Bij veel uitgevers is dit echt een enorme (digitale) stapel. Daarom duurt het vaak ook drie tot zes maanden voor je iets hoort over het door jou ingestuurde manuscript. Uiteindelijk geeft een uitgever maar een paar boeken per jaar uit. Dus om de slush pile te overleven moet jouw manuscript echt helemaal kloppen en eruit springen. En daar hoort een goede aanbiedingsbrief zeker bij!

Je vergroot je kans om de slush pile te overleven als:

  • Je in ieder geval de eerste hoofdstukken helemaal tot in alle details laat redigeren.
  • Jouw manuscript voorzien is van een aanbeveling van een literair agent, of door een literair agent wordt ingestuurd. Kijk bijvoorbeeld eens bij Sebes.
  • Je via een vriend, familielid of zakelijk contact al contact kunt leggen met de uitgever, of als iemand een goed woordje voor je kan doen.

Meer tips? Lees vooral het artikel over het overleven van de slush pile op Schrijven Online.

Welke uitgevers benader je?

Zorg dat je een goede motivatie hebt voor de uitgevers die je benadert. Ga dus niet willekeurig een aantal uitgevers jouw manuscript toesturen. Kies uitgevers die een fonds hebben dat past bij jouw boek. Als je een thriller schrijft, dan kies je dus een uitgever die thrillers uitgeeft. Nu zijn die er meer in Nederland, dus zoek dan de uitgever die thrillers uitgeeft die het best bij die van jou passen. Kijk ook naar hoe de uitgever boeken promoot en of dat past bij jou en bij jouw boek. Zeker bij kleinere uitgevers is de kans namelijk groot dat je als auteur ook zelf promotie gaat maken. Laat ook dat meewegen in je keuze: kies je voor grote, bekende uitgevers of voor wat kleinere? Hoe groter de uitgever, hoe groter het mogelijke aantal lezers. Maar meestal ook: hoe hoger de slush pile zal zijn.

Meerdere uitgevers tegelijk benaderen?

De meeste uitgevers zetten op hun website hoe lang het duurt voor je antwoord krijgt – vaak is dat dus best lang. Is het dan verstandig om je manuscript meteen aan meerdere uitgevers aan te bieden? Hier moet je zelf een afweging in maken. Als je een uitgever echt boven alle andere verkiest, dan kun je er voor kiezen om je manuscript eerst daarheen te sturen en af te wachten. Met als grootste risico dat je daarna weer op de volgende uitgever moet wachten.

Hebben de uitgevers die je hebt gekozen ongeveer dezelfde reactietijd, dan kun je jouw manuscript ook direct aan meerdere uitgevers sturen. Verschilt de reactietijd, stuur je boek dan eerst naar de uitgever met de langste reactietijd. Willen meerdere uitgevers met je in zee, dan kun je kiezen en misschien zelfs onderhandelen. Maar: dat moet wel bij je passen.

Houd moed

Je hebt het vast al eens ergens gehoord of gelezen: ook het manuscript van Harry Potter is meerdere keren afgewezen. Houd dus moed: een afwijzing betekent nog niet dat je boek niet goed genoeg is. Als je geluk hebt, geeft de uitgever een motivatie voor de afwijzing. Ga daar dan mee aan de slag. Krijg je die niet en wordt je boek meerdere keren afgewezen? Vraag dan eens een kritische proeflezer, schrijfcoach of manuscriptbeoordelaar om naar je tekst te kijken. Herschrijf je manuscript en probeer het vooral nog eens. Bij dezelfde uitgever, of kijk eens naar wat kleinere uitgeverijen of overweeg nog eens of je niet toch zelf je boek uit wil geven.

Uitgever of vanity uitgever?

Tot slot nog een waarschuwing: kijk goed welk vlees je in de kuip hebt. Een uitgever zal je niet vragen om zelf te investeren in je boek. De uitgeverij neemt alle kosten op zich. Als auteur krijg je dan een bedrag aan royalty’s: een percentage van de opbrengsten. Bij een vanity uitgever moet je wel zelf investeren. Je betaalt bijvoorbeeld voor redactie, vormgeving, maar soms ook voor je ISBN, per verkocht boek of om zelf exemplaren van je boek te ontvangen. Hier is op zich niets mis mee – als je dat tenminste vooraf weet en je hier zelf ook geen problemen mee hebt. Maar let wel goed op waar je allemaal voor moet betalen en wat je hier voor terug krijgt. Voor meer informatie over hoe je een vanity kunt herkennen: ga naar de website van Maria Staal.

Over de auteur

Schrijven zit in mijn DNA, net als lezen. Ik ben de oprichter van Queesten Boekproducties, schrijf zelf veel blogs en ben bezig aan mijn tweede roman. Daarnaast werk ik als onderwijskundige bij een ROC.